Slecht slapen

Slecht slapen, de gevolgen hiervan hebben een hele grote impact op het leven en de kwaliteit daarvan. Dit komt voor bij zowel kinderen, ouderen en volwassen. Slecht slapen zorgt ervoor dat je overdag moe bent en weinig fut hebt, mindere prestaties kunt leveren en sneller ziek wordt. Zoeken naar een oplossing is lastig. In deze blog kom je erachter waarom 99% van de oplossingen die geadviseerd worden tegen slecht slapen, eigenlijk niet werken en zal ik je vertellen wat je wel kunt doen om jouw problemen op te lossen.

Slecht slapen

Slecht slapen – Lange lijst met oplossingen

De lijst met oplossingen voor slecht slapen is lang. Van kruidenmiddelen tot aan supplementen, CD’s, kussens en homeopathie. Vaak sterk geprijsd en de zogenoemde oplossing voor slecht slapen. Al deze oplossingen is hetzelfde als dweilen met de kraan open. Het probleem wordt niet bij de echte oorzaak verholpen en de gevolgen blijven bestaan.

Het gros van de middelen tegen slaapproblemen heeft een tijdelijke werking. Ze geven je tijdelijk wat extra vertrouwen waardoor wat stress wordt afgenomen. Dit placebo-effect werkt helaas tijdelijk. Kortom, aandacht geven aan de echte oorzaken van slecht slapen is prio 1.

Wat zijn de echte oorzaken van slecht slapen?

Wat zijn nu precies de verborgen oorzaken van slecht slapen? De eerste zijn angst en spanningen. Angst om niet te kunnen slapen. Gefrustreerd hierover zijn in combinatie met angst is dodelijk voor als je in slaap wil komen. Leren omgaan met deze gevoelens is cruciaal. Je gedachten in de juiste richting sturen in combinatie met aanmaak van het slaaphormoon, op het goede moment en een natural schommeling van temperatuur van je lichaam + de biologische klok. Hierin zit hem de oplossing voor je slecht slapen.

Slecht slapen oorzaak 2: Verstoring van de balans van je hormonen

Slecht slapen en een verkeerde balans in je hormonen, ze gaan hand in hand. Naast het bekende melatonine (het slaaphormoon), heeft cortisol een sleutelrol, dit is het stresshormoon. Op stressvolle momenten stijgt de aanmaak hiervan. Teveel cortisol en dus onbewuste stress zal in de nacht voor problemen zorgen. Als er nog teveel van dit hormoon in je lichaam zit zijn de gevolgen duidelijk > het is dan moeilijk om in slaap te vallen. Uitdaging zit erin het stress niveau op natuurlijke wijze zo laag mogelijk te houden. Zo richt je je op de echte natuurlijke oorzaak van slecht slapen en wordt de basis gelegd voor een heerlijke nachtrust.

Slecht slapen oorzaak 3: lichaamstemperatuur

De derde oorzaak van slecht slapen is een slechte balans in de lichaamstemperatuur. Velen denken dat dit elk moment hetzelfde is. Het tegendeel is waar. Tijdens de dag zit er een stijging en daling van ongeveer 2 graden in. Een lage temperatuur zorgt voor slaperigheid, snel in slaap vallen en moe worden. Een hoge temperatuur zorgt voor het tegenovergestelde. Als je natuurlijke schommeling geen goed verloop heeft, en je in de avond niet voldoende bent afgekoeld, zal je niet snel in slaap vallen. De ‘wondermiddeltjes’ die worden voorgeschreven hebben dan ook geen effect op de dieper liggende oorzaak.

Slecht slapen

Slecht slapen oorzaak 4: de biologische klok die verstoord is

De biologische klok speelt een cruciale rol in het lichaam. Zo zorgt het voor het slaap en waak ritme. Als deze klok niet op de goede tijd staat afgesteld, resulteert dit altijd in slaapproblemen. Als deze te laat staat is je lichaam nog niet toe aan slapen, wat resulteert in onnodig wakker liggen en problemen met het doorslapen. Ook kan je door een foute biologische klok overdag in de slaapmodus staan, hierdoor ben je dan overdag moe en heb je weinig fut.

Slecht slapen – een samenspel

Hierboven hebben we diverse redenen van slecht slapen besproken, namelijk de biologische klok, de lichaamstemperatuur en de hormonen die worden aangemaakt. Deze factoren hebben alleen een grote invloed op elkaar. Als je biologische klok is verstoord, zal dit weer effect hebben op jouw lichaamstemperatuur en de aanmaak van hormonen. Maar er kan ook een tegenovergesteld effect ontstaan. Als al deze factoren samen in evenwicht zijn, zal je juist heerlijk slapen én uitgerust wakker worden. De oplossing tegen slecht slapen is hier dus de juiste balans in vinden.

De meeste oplossingen richten zich niet hierop

99% van alle oplossingen tegen het slecht slapen richten zich niet op bovenstaande oorzaken. Een voorbeeld. Hoe kan nu een kussenspray jouw hormonen beïnvloeden? Hoe kunnen kruiden jouw klok goed zetten? Dit kan niet. Hierdoor komen de problemen altijd weer terug.

De echte oplossing tegen slecht slapen

Wat kan je nu wel doen om slecht slapen te verbeteren. Ga niet op zoek naar een wondermiddel. De oplossing ligt in het herstellen van het natuurlijke vermogen en evenwicht. Het is een combinatie van aanpassing in slaapgewoontes, levensstijl, voeding en de voorbereiding op de nacht. Dit zal op de lange manier resultaat bieden. Het is niet 1 maatregel die je moet aanpassen. Het gaat om tal van kleine veranderingen, samen maken deze het verschil. 3 voorbeelden. Door de juiste voeding kan je cortisolniveau dalen. Door de juiste vorm van bewegen kan je lichaamstemperatuur dalen. Je kan als je wakker bent gelijk je biologische klok gelijk zetten. Dit soort zaken maken echt een verschil als je slecht slaapt.

De 7 stappen methode – Aanbevolen

Als je vaak slecht slaapt, is mijn tip om aan de slag te gaan met de 7 stappen methode. De aanpak richt zich op de dieper liggende oorzaken van slecht slapen. De methode heeft al duizenden lezers geholpen met het slecht slapen. Deze methode kan je risicoloos proberen. Hierbij een link naar deze methode met meer informatie.

Perfect slapen in 7 stappen Nu Downloaden