Slecht slapen na het sporten

Veel mensen slapen slecht na het sporten. In dit blog leg ik je uit waarom deze problemen ontstaan en hoe je slaapproblemen na de training kunt voorkomen. 

Slecht slapen na het sporten – Oorzaak

De grootste oorzaak van het slecht slapen na het sporten is de zwaarte van de training. Je hebt een te zware inspanning gedaan te kort voordat je naar bed gaat. Als jouw trainingen flexibel zijn en als je last hebt van slecht of niet kunnen slapen na het sporten, raden we aan om je training te verplaatsen naar de ochtend of middag. Dan zal je zien dat dit gelijk effect heeft op je slaapkwaliteit. 

Slecht slapen na het sporten & hormonen

Het slecht slapen na het sporten komt doordat bepaalde hormonen en stofjes op gang worden gebracht tijdens het sporten. Denk bijvoorbeeld aan adrenaline en cortisol. Dit maakt het moeilijker om in slaap te vallen. Experts raden aan om een ‘intensieve’ training niet binnen 3 uur van je slaaptijd te doen. Zo heb je altijd genoeg tijd om tot rust te komen. Dit is helaas niet voor iedereen haalbaar. Stoppen met sporten in de avond raden wij dan ook niet aan. Sporten en slaap zijn beiden belangrijk voor jouw gezondheid. Het beste is om een manier te vinden om zo veel mogelijk uit beide te halen en het slecht slapen na het sporten te beperken. 

Slecht slapen na sporten

Tips voor als je slecht kan slapen na het intensief sporten

Hierbij enkele tips voor als je slecht of niet kan slapen na het intensief sporten:

  • Geen koffie, zwarte thee of energiedrankjes tijdens en na de sport.
  • Drink genoeg water, blijf altijd gehydrateerd tijdens, maar ook na het sporten. 
  • Neem na het intensief sporten een warme douche of een warm bad. De grote temperatuurverschillen geven je lichaam een seintje dat het tijd is om naar bed te gaan. 
  • Doe ontspanningsoefeningen. Rek je spieren, regel je ademhaling en kom tot rust. 
  • Zorg dat je slaapkamer donker is en geluidsdicht
  • Bouw een slaaproutine op. Probeer elke dag rond dezelfde tijd op te staan en rond dezelfde tijd naar bed te gaan. 
  • Kijk niet uren op schermen voor je gaat slapen. Blauw licht is nadelig voor het slapen. Lees eens een boekje een uur voor je gaat slapen bijvoorbeeld. 

Zo zie je dat er veel mogelijkheden zijn om slecht slapen na het sporten te verbeteren. 

Slecht slapen na het sporten verbeteren? 

Als je slecht gaat slapen na het sporten, raad ik je de Perfect Slapen in 7 stappen methode aan van William van der Klaauw (slaapexpert). Dit is een ebook van meer dan 120 pagina’s waarin je leert hoe jij van je problemen gerelateerd aan slaap kunt afkomen. Dit doe je door 1001 oefeningen te volgen en de slaaptips te gebruiken. 

Beter slapen na sporten? 

Als je niet helemaal tevreden bent over deze training krijg je jouw geld weer terug. Risicoloos dus. Al meer dan 20.000 mensen zijn geholpen met deze training. Slecht slapen na het sporten oplossen? Volg de link. 

Perfect slapen in 7 stappen Nu Downloaden